דואר ישראל בדרך להפרטה

מדוע הוחלט להפריט את הדואר?

דואר ישראל הינו חברה ותיקה, אשר נמצאת בבעלות בלעדית של מדינת ישראל. דואר ישראל היה אחראי בעבר על תחומים רבים שנזנחו עקב התפתחויות טכנולוגיות. כלל הטלפונים הציבוריים למשל פעלו בעבר עם כרטיסי טלכרט או אסימונים של דואר ישראל. היום הדואר פועל במספר ענפים עיקריים.

 

ראשית, הוא עדיין פועל לשינוע והעברה של מכתבים. שנית, הוא פועל להעברת משלוחים וחבילות. שלישית הוא מהווה מעין תחליף בנקאי כאשר ניתן למשוך בו מטבע זר להנפיק כרטיס תשלום אלקטרוני על בסיס הפקדת מזומנים. נתח הפעילות העיקרי של דואר ישראל הוא בתחום העברת המכתבים, תחום אשר כיום נמצא בירידה מתמדת בשל המעבר לתווך האלקטרוני.

 

תחום העברת החבילות והמשלוחים נמצא בנסיקה של ממש עקב ריבוי הרכישות האינטרנטיות, אך אין בכך כדי לפצות על הירידה המתמשכת ברווחיות החברה. עקב ריבוי עובדים המאוגדים תחת הסכמי שכר קיבוציים, קשה מאוד לדואר ישראל לעבור תוכנית התייעלות של ממש, והפעילות שלו אינה תואמת את אתגרי ההווה. לכן, החליטה המדינה להפריט את הדואר, כאשר בשלב זה היא עדיין צפויה לשמור על רוב מניות החברה.

 

תהליך ההפרטה כולל מספר שלבים

תהליך ההפרטה של ארגון גדול כמו דואר ישראל הוא מאתגר. דואר ישראל כולל מספר עצום של עובדים המצפים מהמדינה לעמוד בהתחייבויותיה החוזיות כלפיהם. בנוסף, הדואר חייב לשמור על פעילות תקינה וסדירה לאורך כל השנה, כך שכל שינוי חייב להתבצע בצורה עדינה ומחושבת. הפרטת דואר ישראל תכלול מספר שלבים הכוללים בין השאר:

  • הערכת שווי: דואר ישראל הוא חברה החולשת על כמות נכסים כמעט בלתי נתפסת. מעבר רווחים מהפעילות השוטפת של החברה, הרוכש יכול להפיק רווחי עתק מנכסי הנדל"ן. דואר ישראל שולט על נכסי ענק באזורי הביקוש העיקריים במדינה, אשר כוללים בין השאר אתרי אחסנה ומשרדים בחיפה ירושלים ותל אביב. לפני ההפרטה, תצטרך המדינה לפעול להערכת שווי 40 אחוזי האחזקות אותם היא מעוניינת למכור.

 

  • מציאת רוכשים: המדינה מעוניינת בשלב זה לצאת בהנפקה של 40 אחוז ממניות החברה. מכירת 20 האחוזים הראשוניים תעשה לרוכש פרטי או לקבוצה, לאחר קיום מכרז מסודר. לאחר מכן, צפויה המדינה להנפיק 20 אחוז נוספים ממניות החברה בבורסה לציבור הרחב. מציאת הרוכש חייבת להיות לאחר הליך חיפוש וסקירה מלאה של כוונות הרוכש הפוטנציאלי.

 

  • אישורים: אישור סופי של החלטת ההפרטה טרם התקבל בפועל. למרות המלצותיו של משרד האוצר, עדיין קיימים מספר מכשולים בירוקרטיים שיש לעבור על מנת שההחלטה תצא לפועל. ראשית, על ועדת הכספים של הכנסת לאשר את מתווה ההפרטה ולתמוך בו. שנית, לאחר בחירת הרוכש יתבצע משא ומתן ארוך על תנאי הרכישה, אשר רק בסופו המדינה תוכל לאשר את הסכם ההפרטה הסופי המוגמר.

 

  • עבודה מול ועדי העובדים: כדי למנוע השבתות ופגיעות בשירות הדואר הארצי, על המדינה הרוכש הפוטנציאלי להגיע להבנות מול ועדי העובדים של הדואר. הבנות אלו נועדו להבטיח שההפרטה תעבור בצורה החלקה ביותר, תוך שמירה מקסימלית על זכויות העובדים. עבודה מול ועדי עובדים תהיה בנושא של פיצויים לעובדים שפוטרו כחלק מתהליך התייעלות הצפוי, הבטחות בנוגע למענקי ההנפקה ועוד.

 

הפרטת דואר ישראל היא הזדמנות עסקית

הפרטת חברות ממשלתיות היא הזדמנות עסקית אדירה מצד אחד, אך טומנת בחובה גם סיכון כלכלי של ממש. דואר ישראל הוא חברה הפועל מאז ימיה הראשונים של המדינה. לכן, היה ביכולתה במשך השנים לרכוש ולעשות שימוש בנכסי נדל"ן אדירי ממדים, אשר שווים לבדם מאות מיליוני שקלים. למרות הפיתוי העצום לקחת חלק בפעילות השוטפת ולרכוש חלק מנכסי החברה, חשוב לזכור שגם לאחר הרכישה דואר ישראל יצטרך לפעול, ולכן אין הבטחה נכסי הנדל"ן של החברה ישנו את ייעודם או ימכרו. חשוב מאוד להיכנס להשקעה הזו בצורה הזהירה ביותר, לאחר בחינה מדוקדקת של ההסכמי שתחתום המדינה עם הרוכשים הראשונים. ההסכם הזה, שיחתם לאחר משא ומתן ארוך, ככל הנראה יקבע את כדאיות ההשקעה של הציבור הרחב.

מידע נוסף על הפרטת דואר ישראל כאן